Jak niewielkim kosztem usprawniać procesy sprzedaży w firmie

Szybki rozwój sieci informatycznych ułatwia organizację pracy, szczególnie w organizacjach rozproszonych terytorialnie. Budowa sieci korporacyjnej jest dobrym rozwiązaniem dla bogatych firm. Pełna integracja wszystkich oddziałów za pomocą sieci prywatnej jest bardzo wygodna,  bo pozwala na utrzymanie zcentralizowanej infrastruktury informatycznej, a coraz częściej też telefonicznej, na bazie stalych łączy między centralą i oddziałami, lub w oparciu o technologię MPLS.

Firmy, dla których budowa własnych sieci informatycznych nie jest uzasadnione ekonomicznie, upatrują swoją szansę w rosnącej ofercie aplikacji dostępnych w internecie, w modelu Software-as-a-Service. Całkowite koszty (lub jak kto woli – Total Cost of Ownership) są nieporównywalnie niższe. Mechanizm ten będzie napędzał rozwój specjalizowanych programów wspomagających zarządzanie.

Na obecnym etapie coraz więcej dostępnych jest wycinkowych programów z szeroko rozumianej dziedziny ERP, czyli Enterprice Resource Planning. Przypomina to trochę rozwój rodzimego oprogramowania ERP z początków masowej komputeryzacji, z lat 90-tych.

Istotną cechą rynku programów oferowanych w modelu SaaS jest fakt, że internet nie jest ograniczony terytorialnie. Firma hostingowa oferująca dobry produkt w Stanach może odnieść sukces również w Polsce. Ograniczenia, to polska wersja językowa programu, wsparcie dla użytkowników w języku ojczystym (również telefoniczne) oraz dostosowanie do lokalnych uwarunkowań prawnych i zwyczajów.

Dzisiaj znalazłem w sieci ofertę na dobry program klasy CRM – vTiger – za niecałe 8 USD miesięcznie, bez limitu użytkowników. Jest to cena trudno dostępna na polskim rynku, jeżeli weźmie się pod uwagę dostępną funkcjonalność w systemie vTiger. Oczywiście wyzwaniem może być wsparcie użytkownika dostępne tylko w języku angielskim.

Na przykładzie vTiger można prześledzić niespotykaną łatwość integracji, na przykład, zespołu sprzedaży firmy, składającego się z kilku pracowników pracujących w różnych lokalizacjach.

Popatrzmy na kilka aspektów organizacji pracy zespołu.

1. Wszyscy mają dostęp z dowolnego miejsca do tych samych informacji na temat klientów: danych kontaktowych, wysłanych emaili, wykonanych telefonów, zamówionych towrów, itd

2. Oferta rozpoczęta przez jednego pracownika zespołu może być kontynuowana przez innego, niezależnie gdzie się w tej chwili znajduje (musi mieć oczywiście dostęp do internetu)

3. Dzięki rosnącej liczbie użytkowników tabletów powszechnym zjawiskiem staje się na świecie praca w trakcie dłuższych przejazdów, np. pociągiem. Podnosi się efektywność pracy.

4. Praca z domu i jej zalety stają się w tym kontekście oczywiste.

5. Akcję marketingową można zaplanować i zdefiniować w systemie podczas bezsennej nocy i rano ruszyć z jej realizacją.

6. Wszyscy współdzielą ten sam kalendarz wydarzeń. Jako uzupełnienie programu warto pomyśleć jeszcze o jakimś niedrogim dostawcy telekonferencji (popularny Skype często wystarcza).

7. Korzystamy z tego samego repozytorium dokumentów (to już jest możliwe dzięki wielu popularnym i niedrogim technologiom.

To wszystko za 8 USD miesięcznie!

Powstaje pytanie co jeszcze powstrzymuje firmy od przejścia na platformę SaaS?

Widzę kilka czynników, chociaż lista ta nie jest zapewne kompletna:

  • niechęć do zmian; przyzwyczailiśmy się do rozwiązań tymczasowych, choć może niedoskonałych; zamiast coś zmieniać wolimy dalej przesyłać do siebie dziesiątki tabel denerwując się, że ktoś wprowadził modyfikacje w starej wersji pliku
  • konieczność przeszkolenia zespołu w nowym narzędziu i weryfikacja procesów
  • w wielu firmach jeszcze się nie zamortyzowały się wydatki w narzędzia informatyczne dla działu sprzedaży, co utrudnia podjęcie dycyzji

Tomasz Kozielski
mKsiegowa.pl

Reklamy

0 Responses to “Jak niewielkim kosztem usprawniać procesy sprzedaży w firmie”



  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s





%d blogerów lubi to: